Monday, July 28, 2008

Sumbangan SAR Yang Kurang Dihargai

"Mai cepat tengok result, hang dapat mumtaz ni!", kata Puan Pengetua, Hjh. Zalihah Ibrahim yang masih di dalam van bersama suaminya, Ustaz Ismail Taib ketika mereka melintasi tempat saya tengah memberi arahan kepada sekumpulan peserta satu program. Mereka menuju ke pejabat pentadbiran sekolah membawa keputusan penuh STAM dan STPM yang baru saja diambil dari Pejabat Pendidikan Daerah Padang Terap. "Biar betul Ustazah ni..betul ka aku dapat Mumtaz?", fikirku dalam hati. Kalau benar, MasyaAllah..segala usaha dan doaku dimakbulkan Allah. Namun, pernah saja Ustazah Zalehah melawak dengan pelajar-pelajarnya. Mungkin itu pun satu lawak antarabangsa darinya. Saya tidak terus pergi ke pejabat, tapi terus bersama pelajar-pelajar junior tadi.

(..SMA Al-Khairiah, Kuala Nerang, Kedah. Tempatku beralih arah selepas dua tahun bersekolah di kawasan bandar. Ternyata ketenangan desa memberikan ilham yang pelbagai kepadaku..)
(..Sekalipun hanya sebuah Sekolah Agama Rakyat, tapi prestasi akademiknya setanding dengan SMK di seluruh negeri Kedah. Kekurangan tidak semestinya menggagalkan..)




Seketika selepas itu, sahabat-sahabat seangkatan mengajak saya ke pejabat sekolah. ahh..berdebar-debar hati kami. Apakah usaha kami selama setahun membuahkan hasil yang menggembirakan, atau mengecewakan. Fuhh..dah hampir lima bulan menggu saat ini. Tapi bila saatnya sudah tiba, terasa seperti tidak mahu menghadapinya pula. Aduh pelik perasaan ini. Saat itu juga sudah ada yang bercakap-cakap, "Ada dua orang dapat Mumtaz!". Sahabatku, Fauzi sudah pasti salah seorangnya, pantas aku meneka. Kenapa tidak, memang he's the best ever, no one above him! Tak kasi chance kat orang lain langsung. Sejak dari PMR sampai la STAM ni..Tapi seorang lagi siapa? Mesti Aziah tak pun Mat Khir, depa pun power! Monologku sendirian. Bukan senang ingin kuasai kesemua 13 mata pelajaran yang ditawarkan dalam STAM. Kesemuanya diajar di dalam bahasa Arab. Tidak mudah difahami. Berbuih mulut menghafal.

"Tahniah, dapat Mumtaz. Hebat-hebat!" Mumtaz, hampir kesemua 13 subjek! Memang benar telahan semua orang. Fauzi lagi..! Memang dia paling layak untuk menerima penghargaan itu. Kami berpelukan berkongsi kegembiraan. Dia ibarat guru bagi kami. Hampir untuk kesemua subjek, sejak dari PMR, SMRA, SPM dan STAM, kami merujuk kepadanya...to be continued!


(..Yeahh, we get it! Sebahagian dari pelajar-pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam STAM dan STPM bergambar bersama Puan Pengetua..)

1 comment:

mohad said...

salam... apa khabar...