Saturday, June 20, 2009

“SUMBANGAN DAN BAKTI DITAGIH”

Khusus Buat Alumni SMA Al-Khairiah, Kuala Nerang, Kedah.

Sempena Majlis Ihtifal SMA Al-Khairiah 2009


Saya juga rasa terpanggil untuk mempromosikan Majlis Ihtifal SMA Al-Khariah yang akan diadakan pada tanggal 24-25 Jun ini. Satu sambutan ’mega’ untuk diraikan bersama oleh seluruh warga Al-Khairiah, alumni, sekolah-sekolah jemputan serta masyarakat sekeliling. Program tahunan dalam taqwim Al-Khairiah ini juga antara pendekatan yang diambil untuk mempromosikan pendidikan berteraskan Islam yang memperjuangkan kecemerlangan duniawi dan ukhrawi. Pengisian yang sudah menjadi tradisi dari tahun ke tahun sudah pasti sukaneka antara guru dan pelajar, pameran, demonstrasi, pertandingan muhadharah, malam kesenian Islam serta dua acara penting iaitu Majlis Anugerah Kecemerlangan SMUK dan Forum Agama.


Menjelang sambutan tersebut, pihak sekolah sedang bertungkus-lumus untuk menyiapkan projek menambahluaskan surau SMUK untuk menampung lebih ramai pelajar-pelajarnya. Saya difahamkan oleh Penolong Kanan HEM SMUK bahawa struktur asal surau tersebut adalah hasil sumbangan Kerajaan Negeri pada tahun 2007 melalui satu projek bernilai RM100,000 tetapi hanya mampu menampung lebih 3 saf penuh lelaki dan 3 saf penuh perempuan atau keseluruhan jemaah lebih kurang 70-90 orang sahaja. Sangat tidak berbaloi. Ke mana dan bagaimana jumlah besar tersebut dibelanjakan boleh dipersoalkan. Apakah ada yang sanggup menelan ribuan RM secara haram dengan mengetepikan kepentingan dan kebajikan pelajar-pelajar sekolah agama ini. Peliknya, penambahan yang dibuat oleh pihak sekolah hampir TIGA (3) kali ganda panjang dari struktur asal itu, walaupun belum siap sepenuhnya, tetapi dianggarkan akan memerlukan belanja kurang dari RM100,000. Ruang yang lebih luas dengan harga yang lebih murah. Jimat dan tiada ketirisan wang berlaku.





Menurut Saudari Napisah Karimah Hj Ismail, Bendahari Persatuan Bekas Pelajar SMA Al-Khairiah, projek tersebut memerlukan jumlah keseluruhan RM90,000.00. Di samping itu, pihak sekolah juga sedang menambahbaik ruang tingkat bawah di bangunan 3 tingkat yang telah hampir 7 tahun terbengkalai dek kerana ketiadaan sumber kewangan. Tingkat bawah tersebut akan dijadikan asrama putera yang baru untuk menggantikan asrama sedia ada yang sangat uzur.

Justeru, dipendekkan cerita, saya mewakili AJK PERKASIH menyeru sumbangan daripada bekas-bekas pelajar SMUK yang berkemampuan untuk menyumbang sedikit bantuan kewangan kepada pihak SMUK bagi meringankan beban menanggung perbelanjaan projek tersebut. Apalah sangat nilai sumbangan RM50,100,200,500 jika nak dibandingkan dengan limpahan ilmu duniawi dan ukhrawi serta pelbagai hikmah dan pengalaman hidup yang kita telah perolehi bertahun-tahun daripada guru-guru di SMUK. Walaupun mampu, memang susah untuk kita keluarkan wang ringgit dan harta benda untuk sesuatu yang ganjaran atau balasannya tidak dapat diterima dan dilihat secara fizikal. Kita cenderung mencari alasan yang pelbagai. Marilah kita tepuk dada tanya diri sendiri, ”Nak atau Tidak? Sanggup atau Tidak?” Kalau jawapannya YA! kita pasti akan mencari seribu jalan dan cara untuk sampaikan sumbangan kepada yang memerlukan. Jika tidak mampu dengan wang ringgit, kita boleh membantu dengan menyebarkan berita ini atau mencari dana daripada mereka yang berkemampuan atau apa saja bentuk bantuan yang munasabah.




Sumbangan anda juga boleh disalurkan melalui Agro Bank di No. Akaun 1005-0610-0001-2441, atau dengan cek atas nama Surau Sekolah Menengah Agama Al-Khairiah, Kuala Nerang dan dihantarkan kepada Pengetua SMA Al-Khairiah, Km.38, Jalan Empangan Pedu, 06300 Kuala Nerang, Kedah.

Anda juga boleh menghubungi pihak sekolah di talian 04-7866721 atau bercakap terus dengan Penolong Kanan HEM, Ustaz Mohd Rejab Saad 019-4059607 untuk maksud tersebut. Bagi anda yang memerlukan surat rasmi daripada pihak sekolah serta gambar-gambar surau tersebut, sila hubungi saya melalui email faaqirul_ilmiey@yahoo.com atau telefon 013-4552003/ 019-3852165 atau hubungi saudari Napisah Karimah binti Hj Ismail melalui email n_karimah820326@yahoo.com


No comments: