Sunday, July 20, 2008

Program Pertukaran Pelajar Ke Jogjakarta, Indonesia

(..8 daripada 10 orang delegasi AIKOL UIAM ke Universitas Muhammadiyah Jogjakarta. Bergambar di asrama tempat penginapan kami. 2 orang yang tidak ada dalam gambar adalah Hanif Mohsin dan Rashidah..)

Satu pengalaman paling berharga pernah saya alami. Pada 3 Mei 2008, seramai 10 orang mahasiswa Kulliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim (AIKOL) UIAM telah dihantar ke Jogjakarta, Indonesia untuk menjalankan misi Program Pertukaran Pelajar antara AIKOL UIAM dan Fakultas Hukum Universitas Muhammadiyyah Jogjakarta (UMY). UMY adalah sebuah universiti swasta milik Muhammadiyah, sebuah gerakan dakwah yang terkenal di Indonesia. Program ini berlangsung selama satu bulan. Ia membuka ruang kepada pertukaran dan perkongsian akademik, budaya serta mempereratkan silaturrahim antara delegasi AIKOL dan UMY, selain sebagai 'duta' kedua-dua negara. Sepanjang sebulan itu, kami menginap di bilik tetamu yang disediakan di asrama puteri UMY. Dari awal kami menjejak kaki di lapangan terbang Adisucipto, Jogjakarta, kami sepuluh orang telah diberi sambutan hangat oleh mahasiswa-mahasiswa Fakultas Hukum UMY. Mobil UMY juga sudah bersedia untuk menjemput kami. Kebanyakan mereka adalah aktivis mahasiswa dan pendebat UMY. Ternyata orang Jogjakarta sangat ramah dan berbudi bahasa. Emm..mungkin seperti orang utara Malaysia!...to be continued

(..bersama Dr. Azmin, Dr. Azam, Dr. Iqbal, Pak Nasrullah dan teman-teman UMY dalam lawatan ke Candi Borobudur..)













(..ni pula ketika melawat Gunung Merapi yang masih aktif. Subhanallah..Kecantikan pemandangan

di sekitarnya memukau
pandangan manusia..)





(..saya dan dua rakan AIKOL, Shazali dan Anthony, bersama dua aktivis FH UMY, Rudy dan Irwan Syah selepas tamat perbincangan dua hala mengenai sistem perundangan dan kehakiman dan pelbagai isu membabitkan perlembagaan kedua-dua negara. Isu kebebasan sistem kehakiman, pilihanraya umum, demonstrasi dalam hak kebebasan bersuara, kebebasan media adalah antara isu hangat yang dibincangkan..)
(..ketika memperkenalkan diri kepada mahasiswa-mahasiswa UMY dalam satu majlis menyambut tetamu. Cubaan saya menggunakan bahasa Indonesia dan Jawa berjaya menarik perhatian mereka dan menerima tepukan..)
(..bukan senang untuk bergambar dengan Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudoyono. Boleh bergambar di sebelah potretnya pun jadilah..)

No comments: