Sunday, July 20, 2008

Semangat Hijau Kuning Memburu Piala Malaysia





Sudah lama tak tumpukan perhatian kpd liga bola sepak tempatan. Sejak tulang lutut retak ketika bermain pada 2004, minat saya terhadap perkembangan bola sepak sedikit terhakis. Maklumlah, sudah tidak boleh ligat di padang lagi. Kecederaaan di bahagian sendi adalah sesuatu yg serius. Hmm..sebab itu ada teman yg berjenaka, "Lukman, lututnya longgar!", ketika memberi deskripsi tentang saya. Tapi ini tidak benar dan mesti dinafikan, kerana itu memberi persepsi yg negatif.
Minat terhadap perkembangan bola sepak Kedah kembali bersemarak apabila kini pasukan Kenari mempunyai barisan paling mantap. Terbukti pada tahun lepas bila Kedah berjaya merangkul tiga kejuaraan sekaligus. Ia telah melakukan 'hatrik'. Now, Kedah is on the track, to do the same!! Juara liga super dan piala FA sudah dirangkul. Hanya memburu satu lagi, Piala Malaysia!
Sehari lepas, Kedah mengutip tiga mata penuh dengan membelasah Sabah 5-1 pada malam yang penuh emosi berikutan kematian arkitek yang banyak membangunkan bola sepak sang Kenari, Datuk Paduka Ahmad Basri Mohd Akil, beberapa jam sebelumnya.
Sejurus selepas memastikan kemenangan di depan ribuan penonton di Stadium Darul Aman, jurulatih Azraai Khor Abdullah dan anak buahnya menziarahi jenazah di kediaman keluarganya di Jalan Sultanah.BEKAS Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Paduka Ahmad Basri Mohd Akil meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star kira-kira jam 3.00 petang, 15 Julai lalu.
Teringat dulu ketika Kedah pernah berada di zaman kehebatannya. Ketika Allahyarham masih memimpin. Zaman Radhi Mat Din sebagai ketua pasukan, bersama pemain-pemain hebat lain seperti Nizam Adha, Manja Man, Sobri Ismail dan pemain-pemain import, Alumbumi Adigun serta Peter Nieketien. Masih ingat lagi, saya berkongsi minat dgn adik beradik termasuk kakak , mengumpul keratan akhbar yg memaparkan aksi-aksi skuad Kedah. Keratan-keratan itu disimpan di bawah tikar di dalam bilik tidur. Agak lucu. Mungkin tidak ada tempat yg sesuai untuk ditampal atau tidak punya wang untuk membeli album. Kenangan menonton final Piala Malaysia 1993 yg menyaksikan Kedah mengalahkan Singapura, masih dalam ingatan. Lebih-lebih lagi, bila saya terpaksa pergi ke rumah sepupu dan bermalam di sana semata-mata kerana tidak mahu melepaskan peluang itu. Di rumah ketika itu tidak ada televisyen..
Namun selepas beberapa tahun, skuad Kenari mengalami era kemerosotan berikutan gejala rasuah yg menghantui bola sepak Malaysia ketika itu. Baru setahun dua inilah Kedah kembali gah mendahului arena bola sepak Malaysia. Malah, kini tersenarai sebagai antara kelab terbaik di dunia!

Terakhir, takziah kepada keluarga Allahyarham Datuk Paduka Ahmad Basri, insan yang telah banyak menyumbangkan jasa dalam pembangunan bola sepak tanah air. Allahyarham memiliki gaya dan idea tersendiri dalam memimpin pasukan mahupun persatuan. Beliau juga seorang yg lantang menyatakan pandangan dan kritikan. Pemergiannya satu kehilangan yang besar.

No comments: