Tuesday, July 28, 2009


ISTIRJA’ BUAT NENEKKU

“Daripada Allah kita datang, kepadaNya kita kembali”

Surah Ali 'Imran: 185;

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan baru pada hari kiamatlah

disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke

dalam surga, maka sungguh ia beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah

kesenangan yang memperdayakan."


Setelah beberapa tahun menanggung sakit tibi, batuk kering dan beberapa penyakit kebiasaan orang tua, dan setelah sekian lama berulang alik ke hospital menerima ubat dan ditambah air ke dalam badan, nenekku Hajjah Mek Aa binti Hussein dijemput ‘Izrail kembali ke Rahmatullah. Lebih kurang pada jam 2.20 pagi tanggal 20 Julai lepas.

Usianya di awal 70-an. Penglihatan, pendengaran dan ingatannya masih baik. Tetapi badannya bagai tinggal tulang yang ditutup dengan kulit. Dalam masa seminggu terakhir, kaki dan tangannya membengkak tetapi tidak sakit. Telahan aku ia kerana edaran air atau darah dalam badan yang bermasalah.

Ternyata, Allah lebih sayangkannya dan mendahulukannya daripada kita. Malah Allah kurniakan kepadanya Husnul Khaatimah pada saat kematiannya. Wajah arwah jernih, putih berseri bagaikan ingin bercakap dengan tetamu yang datang menziarahinya. Sejurus sebelum Malaikat maut menjemputnya, adikku menyaksikannya tiba-tiba mengangkat takbiratul ihram dalam keadaannya terlantar sebelum pergi selamanya. Pengurusan jenazah dari mandi jenazah sehinggalah ke bacaan talkin hampir keseluruhannya dibuat sendiri oleh anak-anak dan cucu-cucunya yang ramai. Hanya dua atau tiga orang cucu sahaja tidak berkesempatan mengucup jenazah buat kali terakhir. Jenazah arwah disembahyangkan oleh tidak kurang 500 orang jemaah. Doa orang-orang soleh itu mengiringinya ke alam kubur.

Semua yang mengenalinya, baik tua atau muda, akan menjadi saksi kemuliaan akhlak dan budinya ketika hidup. Tidak mampu untukku coretkan kisahnya walaupun banyak yang boleh dikongsi, termasuk pengalaman manis menemaninya semasa hidup. Yang pasti arwah sangat rajin berzikir dan membaca Al-Quran. Di tangannya atau dekat tempat tidurnya sentiasa ada tasbih dan buku zikir harian. Layak baginya Husnul Khaatimah. Moga syurga Allah menjadi rumahnya yang terakhir, menjadi jiran orang-orang soleh di sana. Marilah kita doakan moga Allah ampunkan dosanya, kasihinya, maafinya, luaskan kuburnya, muliakannya, bersihkannya dari dosa , dimasukkan ke syurga, dijauhkan dari seksa kubur dan azab api neraka. Amin ya Rabbal ‘Alamiin.

Kita yang masih hidup ini bagaimana? Ya Allah, layakkah kami mendapat Husnul Khaatimah darimu, dari saat malaikatMu mencabut nyawa sehinggalah tempat menghuni di akhirat kelak? Bagaimana sudahnya? (jika) Lidah kami sibuk membicarakan hal duniawi, jari jemari kami pantas memicit kekunci handphone dan komputer, jarang sekali berzikir kepadaMu dan membaca serta membelek kitabMu. Tangan-tangan kami bekerja kuat mencari habuan dunia, tetapi sedikit sekali diinfakkan ke jalanMu. Kaki-kaki kami tangkas bersukan, lekas bergegas ke tempat kerja tetapi jarang sekali melangkah ke rumahMu..ya Allah, layakkah kami..?

Ya Allah, moga-moga dengan mengingati mati ini kami lebih bertaqwa kepadaMu dan lebih mengingatiMu, lebih menghargai segala nikmat kurniaanMu serta mengasihi antara satu sama lain.

No comments: