Wednesday, July 23, 2008

Keadilan Untuk 8000 Korban Umat Islam Bosnia

( Penjenayah perang yang paling dikehendaki PBB, Radovan Karadzic )


Pasti kita juga turut berkongsi kegembiraan umat Islam di Bosnia yang menyambut berita penangkapan penjenayah perang dikehendaki PBB, Radovan Karadzic untuk dihadapkan ke Tribunal Jenayah Antarabangsa bagi bekas Yugoslavia (ICTY) di hadapan hakim siasatan Mahkamah Jenayah Perang di Belgrade.


Radovan dan rakannya yang juga panglima tentera Serb, Ratko Miladic berjaya mengelakkan diri daripada ICTY sejak 1995 selepas didakwa melakukan jenayah perang, pembunuhan kaum dan jenayah kemanusiaan semasa Perang Bosnia 1992-1995. Mereka telah melakukan satu pembersihan etnik paling kejam di Eropah sejak Perang Dunia Kedua. Hanya Ratko Miladic belum dapat dikesan pada saat ini.


Seluruh umat Islam mesti ingat bahawasanya pada Julai 1995 pasukan tentera Serb Bosnia di bawah pimpinan Radovan Karadzic dipercayai telah membunuh lebih 8,000 orang Islam yang terperangkap dalam wilayah Grbavica yang dikuasai puak Serb. Pasti penangkapan ini akan memberi harapan kepada waris 8000 korban umat Islam dan berpuluh ribu yang lain untuk melihat penjenayah kejam ini dihukum dengan seadilnya. Sudah 13 tahun mereka menanti. Bayangkan perasaan seorang perempuan yang kehilangan 22 saudaranya akibat dibunuh tentera Radovan Karadzic.

Karadzic pernah menyatakan puak Serb tidak boleh hidup dengan selamat bersama etnik Balkan yang lain, dan mereka memerlukan sebuah negara yang tulin dan selamat untuk Serbia sahaja. Mungkin yang dimaksudkan seperti negara haram Israel sekarang ini. Dari sumber yang saya dapat mengatakan antara cara pembunuhan oleh Karadzic ialah memotong kemaluan mangsa, menyembelih ibu yang sedang mengandung dan mengejar lelaki-lelaki yang melarikan diri ke dalam hutan. Dari saksi yang melihat, tentera Serb menyamar sebagai Pasukan Pengaman PBB untuk mengelabui mata dan memancing warga muslim. Mayat-mayat pembunuhan dikuburkan dalam beberapa kubur besar, dan ada yang digali semula dan dipindahkan pula ke kubur-kubur kecil bagi menutup jejak pembunuhan. Ada antara mayat yang dijumpai bercerai berasingan dalam tiga kubur berbeza. Lihatlah gambar-gambar dibawah. Ia hasil kekejaman mereka yang tidak punya hati dan perasaan.


Mungkin kita perlu menonton sebuah filem bertajuk Flak Jacket lakonan Richard Gere yang telah dibuat pada tahun 2006 untuk melihat gambaran kekejaman penjenayah perang Radovan Karadzic . Filem ini adalah mengenai Gere sebagai wartawan yang memburu maklumat mengenai Karadzic.


Radovan Karadžić pernah bercakap di parliamen Bosnia , antara 14-15 Oktober 1991, katanya :
"You want to take Bosnia-Hercegovina down the same highway of hell and suffering that Slovenia and Croatia are travelling. Do not think that you will not lead Bosnia-Hercegovina into hell, and do not think that you will not perhaps lead the Muslim people into annihilation, because the Muslims cannot defend themelves if there is war - How will you prevent everyone from being killed in Bosnia-Hercegovina?"





Kita mendoakan agar penjenayah ini dihadapkan ke muka pengadilan yang adil dan saksama dan dijatuhkan hukuman yang setimpal, apa lagi kalau bukan dibunuh saja. Keadilan untuk ribuan korban mesti ditegakkan. Tidak ada sesiapa pun yang harus terlepas dari undang-undang. No one above the law. Justice must be done and seen to be done!!

No comments: