Sunday, July 20, 2008

Perkampungan Tullab Anjuran PERKASIH

Seperti tahun-tahun yang lepas, sekali lagi saya menjalankan amanah sebagai Timbalan Pengerusi Persatuan Bekas Pelajar SMA Al-Khairiah (PERKASIH) bersama rakan-rakan alumni yang lain turun ke sekolah itu untuk menganjurkan Perkampungan Tullab pada 26-28 Jun lepas. Program ini diadakan khusus untuk membantu pelajar-pelajar SPM, STAM dan STPM bagi meningkatkan motivasi belajar serta memberi pendedahan kepada petua bijak belajar, pengurusan masa, kaedah-kaedah menjawab dan sebagainya. Alhamdulillah, program tersebut mendapat sokongan kewangan dari Yayasan Islam Negeri Kedah, Ahli Parlimen Padang Terap, Ustaz Nasir Zakaria, Pejabat Zakat dan sumbangan daripada alumni serta korporat. Pelbagai pengisian menarik diketengahkan sepanjang program tiga hari itu. Bermula dengan slot Introduction to University (i2u), diikuti Seminar Menjawab SPM. STAM dan STPM, Kembara Hikmah, Muhasabah Diri bersama waris, Ceramah Motivasi oleh Kaunselor jemputan, ceramah pengurusan diri dan masa, Latihan Dalam Kumpulan bersama fasilitator, bacaan Yasin untuk peperiksaan lisan, slot Bersama YB, Qiamullail dan lain-lain. Sebagai pihak penganjur, kami sangat berpuas hati dengan program ini malah terharu bila mendapat komen yang baik dari peserta, waris dan pihak sekolah. Namun, segala yang baik itu harus dipulangkan kepada Allah. Perancangan-Nya merestui perancangan kami dengan mempermudahkan segala urusan dan menjadikannya satu program yang sukses. Alhamdulillah..terima kasih tak terhingga kepada rakan-rakan yang terlibat. Semoga Allah membalas dengan ganjaran kebaikan.




Ahli Parlimen Padang Terap, Ustaz Nasir Zakaria sudi turun padang untuk menyampaikan amanat kepada pelajar-pelajar SMA Al-Khairiah. Beliau sangat memberi perhatian kepada golongan belia dan remaja sebagai aset penentu masa depan umat.



Penekanan kepada pembentukan sakhsiah diri yang unggul dan penerapan tarbiyah Islamiyah sangat diperlukan demi menyediakan modal insan yang hebat. Maka inilah tanggungjawab yang mesti dipikul oleh mahasiswa Islam.


Slot yang membuatkan semua orang terharu. Saya pun tewas, tak mampu menahan air mata mengenang jasa ibu ayah dan menyelami hakikat diri sebagai makhluk Allah. Muhasabah diri adalah satu cara berkesan untuk meningkatkan motivasi diri dan menanam azam yang tinggi dalam diri setiap pelajar. Kasih sayang, perhatian dan sokongan ibu bapa adalah wajib demi kecemerlangan mereka.


Kerjasama alumni kepada pihak sekolah seperti Sekolah Agama Rakyat (SAR) ini semakin diperlukan sejak penarikan balik bantuan Perkapita oleh kerajaan pada 2001. Alumni seperti Ustaz Yusof Saleh ini wajar dijadikan contoh insan cemerlang yang 'tidak lupakan rumput di bumi'. Sentuhannya dalam slot muhasabah cukup menyusup kalbu. Terima kasih kepada Ustaz Yusof.


Semangat kerjasama, toleransi dan kreativiti adalah elemen penting yang perlu dimiliki oleh seorang Muslim. Pelbagai masalah ummah akan berjaya diatasi sekiranya elemen-elemen ini diaplikasikan umat Islam di pelbagai peringkat dan status. Ternyata bahawa Rasulullah s.a.w adalah sebaik-baik teladan dalam menyelesaikan pelbagai permasalahan yang timbul di tengah-tengah masyarakat majmuk.

No comments: